Selecteer een pagina

Werkwijze

Algemeen:

Het maken videoproductie is soms complex, maar kan ook zeker eenvoudig en snel. Een vluchtige reportage is vaak een dag filmen en een dag monteren. Een bedrijfsfilm is vaker twee dagen filmen en drie dagen montage, maar uiteraard is dat afhankelijk van de productie grootte. In het laatste geval zit er ook kleurcorrectie en kleurbewerking bij. Daarnaast is audio belangrijk. Denk aan interviews, voice over, muziek, audio effecten en het afmixen van deze elementen. Uiteindelijk volgt een gratis correctie / feedback ronde.

Voorgesprek:

Een videoproductie start met een voorgesprek. Hierin stel ik een aantal basisvragen

“Wat is het doel? Wat is de doelgroep? Op welk platform wil je de video vertonen? Wat moet de lengte zijn? Welke locaties en werkzaamheden wil je filmen? Heb je een project in gedachte? Wie wil je aan het woord laten?

Soms is het plan al vrij concreet, maar veel vaker zorgt zo’n voorgesprek er voor dat vanuit mijn expertise en jouw idee het juiste plan ontstaat. Uiteindelijk beslissen we welke vorm we gaan gebruiken. Een instructiefilm voor het gebruik van een mobiele app verdient een andere vorm dan een testimonial of bedrijfsfilm. Soms is alleen beeld voldoende, maar vaak zijn ook tekst, voice over en interviews nodig.

Script, shotlist, storyboard:

In de meeste gevallen houd ik de opzet van een script bewust zo simpel mogelijk. Ik stel een aantal sleutelvragen op. De antwoorden hierop vormen de basis van het verhaal.

“Welke werkzaamheden vervult jullie bedrijf? Wat maakt jullie uniek, wat zijn jullie USP’s? Welk project zijn jullie mee bezig en omschrijf jullie expertises en uitdagingen aan de hand van een voorbeeld. Hoe is de ontvangst bij de klant?”.

Uiteraard stel ik deze vragen aan diverse ‘hoofdpersonen’: De directeur, specifieke werknemer en de klant’.
Ook maak ik een Shotlist. Dit is een lijst met daarop de visuele beelden (uitgedrukt in woorden) die gefilmd moeten worden. Deze beelden moeten aansluiten bij de zaken waar over wordt gesproken.

“- introductieshot hoofdpersonen, – introductieshot locaties – ondernemer aan de telefoon, – zetten van handtekening, – schudden handen, – slow motion lassen, slijpen, zagen, – timelapse bouwproject, – droneshot pand, -wegrijden bedrijfsauto, opvragen privébeelden/beveiligingsbeelden/animaties”. etc.

Een storyboard gebruik ik zelden en is alleen nodig als de video complexer wordt. Stel het productieteam wordt groter, een lichtman, audiotechnicus, animator, dan is het handig de video aan de hand van een tekening uit te beelden. Dat is goed voor precisie, als checklist en voor de communicatie naar de rest van de crew. Per shot teken je wat gefilmd moet worden en welke beweging zich afspeelt. Er naast zet je tekst en uitleg.

Wel heb ik vaak een concept in mijn hoofd of in het script staan. De film moet bijvoorbeeld beginnen met een VoxPop (straat interviews), een compilatie, een shocking quote,  of de beelden van een beveiligingscamera die een explosie hebben gefilmd. Om vervolgens tekst en uitleg te geven.

Filmdag(en):

Tijdens de draaidag probeer ik in kaart te hebben wat er op het programma staat. ’s Ochtends vinden misschien wel specifieke werkzaamheden plaats die gefilmd moeten worden. Of in de middag heb ik precies een kwartier om een enthousiaste klant te interviewen.
Als de agenda het echter toelaat, dan begin ik het liefst met de interviews. Ik scan vooraf de locatie op interessante plekken en bouw vervolgens een set op.  Dat betekent een camera op statief, een aantal lampen en een microfoon. Dan krijgt de geïnterviewde een extra microfoon opgespeld en begint het vraaggesprek. (Deze vorm gebruik ik overigens vaker dan een voorbedachte presentatie, omdat het natuurlijker overkomt en eenvoudiger is voor de spreker om uit te voeren. Presenteren mag en er is zelfs de optie tot een teleprompter, maar beiden zijn vakwerk en weggelegd voor mensen met ervaring.)

Met voorkeur stel ik vragen op een specifieke manier. Het is namelijk fijn als de geïnterviewde de vraag herhaalt in het antwoord. Zodoende kan ik in de montage, mijn vraag eraf knippen.

Vraag: “Wat maakt jullie bedrijf uniek?” Antwoord:Ons bedrijf is uniek omdat wij hoogstaande kwaliteit leveren in een korte levertijd” . En dus liever niet het antwoord: “hoogstaande kwaliteit, in een korte levertijd”.

Het gebeurt overigens vaak dat interviews verspreid over de dag, op meerdere locaties plaatsvinden. Dat is niet erg. Tussendoor gebeurt er misschien iets interessants dat gefilmd moet worden.
Maar zodra de interviews er op staan is de basis van het verhaal gelegd. Daarnaast kan er iets specifieks gezegd zijn, waar ik op dat moment nog de kans voor heb om beelden bij te filmen.

Verder gebruik ik de shotlist voor het filmen van voldoende beeldmateriaal.  Belangrijk hierbij zijn de intro en outro.  Beeldmateriaal van betrokkenen en hun werkzaamheden. En unieke gebeurtenissen op de dag. Soms moeten die gebeurtenissen ook vastgelegd worden op een speciale manier met een drone of via timelapse.

Montage:

Uiteindelijk ga ik naar huis met een viertal interviews en veel geschikt beeldmateriaal. Op een dag draai ik al snel 128 GB aan hoogstaande kwaliteit beelden (4K 10bit XF-AVC Canon C-Log2). De montage start vaak met ‘spotten’, het filteren van interessante interview antwoorden en het knippen van de mooie beelden. Dan volgt het zoeken naar gepaste muziek (de licenties hiervan zijn door mij afgekocht). Op basis van deze componenten begin je in de montage deze puzzel te leggen. Het verhaal heeft uiteraard een begin, midden en een einde. Muziek bepaalt vaak het ritme. Daarnaast is er een balans tussen inhoudelijke informatie en rust om deze info te verwerken. Interview antwoorden worden verkort en afgeplakt met bijpassende beelden. Langere verhalen bestaan vaak uit hoofdstukken, om de aandacht vast te houden. Maar veelal duren films 2 a 3 minuten, langere films +- 6 minuten. Uiteindelijk volgt nog de audio en kleurbewerking. Denk aan geluidseffecten bij transities en het afmixen van volume. En bij kleurbewerking, zorg je eerst dat beelden hetzelfde contrast, helderheid en witbalans hebben en vervolgens geef je de beelden een kleurprofiel. Uiteindelijk volgt éen gratis basiscorrectie waarin ik de laatste feedback toepas.

Apparatuur:

Camera: Canon C70, Canon C100MKI
Licht: Aputure 120D MKI, Aputure 120D MKII, Aputure Amaran
Statief: Sachtler Ace
Microfoons: 2x sennheisser EW100G3 (lavelier mics), MKH 416 (shotgun mic)
Stabilizer: DJI Ronin RS3 Pro
Drone: DJI Mavic Pro 2
Lenzen: Canon EF 24-105, Canon Zoom EF 100-400, Sigma 18-35
Slider: Edelkrone
Monitor: Atomos Shinobi

Dagwaarde: 350,-

Neem nu contact op voor uw eigen video

Wilt u een offerte of meer informatie over de creatieve mogelijkheden.